3,6 mio. danskere er vilde med varmen i vores rør
I en landsdækkende kampagne er Energi Ikast med til at gøre danskerne opmærksomme på vores allesammens fantastiske fjernvarmesystem.
Fjernvarme er bare billigere. Og grønnere…
Komforten samt fjernvarmens grønne og økonomiske potentiale gør den til det nemmeste og grønneste valg til opvarmning i hjemmet. De fleste tænker nok ikke over det. Men hver dag får over 8.000 borgere i Ikast-området grøn varme igennem rørene under jorden fra Energi Ikast. I alt får mere end 3,6 mio. danskere faktisk fjernvarme fra bl.a. solenergi, restvarme fra industrien og fælles varmepumper.
- Vi leverer fjernvarme til rigtigt mange beboere i Ikast og omegn og det er rent faktisk både den billigste og grønneste måde at varme sit hus op, forklarer energirådgiver Klaus Christensen fra Energi Ikast. Hvis man sammenligner med f.eks. en individuel varmepumpe, så kan det meget bedre betale sig at få fjernvarme. Samtidig får man en løsning, der nemt kan gemmes væk i et varmeskab, man får service 24-7 hos Energi Ikast og man er med til at bakke op om den grønne omstilling som medejer af det lokale energiselskab, fortæller Klaus. Se mere om hvordan du får fjernvarme.
Fremtiden lige for vores fødder
Dybt nede i den danske muld ligger rodnettet til et af Danmarks bedste energieventyr. Udviklet i en oliekrisetid. Finjusteret op gennem generationer. Og nu klar til at udfordre den største klimakrise nogensinde.
Ja, vi taler om grøn fjernvarme. En af de billigste, grønneste og mest effektive måder at opvarme boliger og bygninger på. Den som 3,6 millioner danskere kollektivt deler med hinanden uden helt at være klar over, hvor smart det egentlig er.
En del af et fremtidigt grønt samfund
- Isoleret set kan fjernvarmen levere det største bidrag til regeringens mål om 70% reduktion af CO2-udledningerne i 2030. Sol, vind, bæredygtig biomasse, overskudsvarme og sågar jordens indre kan give klimavenlig fjernvarme. Det er langt nemmere og billigere at gøre fjernvarmen klimaneutral ift. fx transport og landbrug. Samtidig kan fjernvarmens 66.000 km. lange rør under jorden gemme energien fra solen og vinden og fungerer dermed som et kæmpe lager for den vedvarende og fluktuerende energi, udtaler Kim Mortensen, direktør i Dansk Fjernvarme.
Når solen skinner rigtigt meget, kan vi ikke nå at bruge al den energi, vi producerer i Danmark. Det samme gør sig gældende med vind og produktion af energi fra vindmøller. Vejrforholdene stiller i det hele taget store krav til mulighederne for at lagre energien – og her, kan fjernvarmen noget, ingen andre teknologier kan. Fjernvarmenettet er ét stort energilager, som kan forbinde sektorerne, så energien fra fx vind og sol udnyttes optimalt.
Landsdækkende kampagne
Fra starten af november 2020 satte Dansk Fjernvarme sammen med deres 370 fjernvarmeselskaber gang i en landsdækkende kampagne, der skal øge danskernes kendskab til fjernvarme. For at sikre en endnu grønnere varme i fremtiden har Dansk Fjernvarme set vigtigheden af, at flest mulige danskere kender og forstår værdien af danskernes fælles fjernvarmesystem. Samtidig fremhæver de, at politikerne skal sikre moderne rammevilkår i sektoren så den grønne omstilling ikke kvæles af bureaukrati og økonomiske spændetrøjer. Med video’er på sociale medier, en oplysningshjemmeside, artikler i medierne og reklamer på lokal-tv skal kampagnen altså over det næste halve år være med til at gøre os alle sammen klogere på fjernvarmen og dens fordele.
FAKTA:
Miljøregnskabet viser grønt
En gennemsnitlig husstand kan spare 4 tons CO2 årligt ved at skifte til fjernvarme. Det svarer til at plante 3 fodboldbaner dækket med egetræer. Kilde: Dansk Fjernvarme
Investeringen
Lave investeringsomkostninger gør fjernvarmen attraktiv. Fjernvarme fra Energi Ikast er op til 66% billigere end varmepumpeløsninger i investeringsomkostninger. Kilde: Energi Ikast
Dansk Fjernvarme
Brancheorganisation for de over 370 danske fjernvarmeselskaber fordelt over hele landet, der leverer 99,9 procent af fjernvarmen i Danmark. Kilde: Dansk Fjernvarme
Video
Kampagnevideoen "Rør ved mig" er udarbejdet af reklamebureauet Advice A/S for Dansk Fjernvarme.